Literaturempfehlungen
			
			von Beate Hespelein
			 
			 
		
2. Ausgabe 2022 der GMS J Med Educ online
 
      
      
    Liebe GMA Mitglieder,
 
 es ist soweit - die zweite Ausgabe des Journal for Medical Education (JME) in diesem Jahr ist heute erschienen (Volume 39, Issue 2) - wie immer bilingual - auf Deutsch und auf Englisch. 
 Herzlichen Dank an alle Autor*innen, Reviewer*innen. die Herausgeber*innen und die Redaktion für Ihre Arbeit und herzlichen Glückwunsch an die Autor*innen zur Publikation. 
 
 Teilen Sie die Publikationen, die Sie interessieren, gerne in den sozialen Medien. Das erhöht die Sichtbarkeit der medizinischen Ausbildungsforschung und davon haben wir alle etwas :o)
 
 Herzliche Grüße und viel Freude beim Lesen
 Anja Härtl und Beate Hespelein
 
 Was Sie in der aktuellen Ausgabe der JME (Volume 39, Issue 2) finden: 
 
 Editorial
 
Taking responsibility
Sigrid Harendza 
 DOI: 10.3205/zma0015485
 Forschungsarbeiten
 Virtual auscultation course via video chat in times of Covid-19 improves cardiac auscultation skills compared to literature self-study in third-year medical students: a prospective randomized controlled cross-over study 
 Nils Rüllmann, Raphael Hirtz, Unaa Lee, Kathrin Klein, Ertan Mayatepek, Bastina Malzkorn, Carsten Döing 
 DOI: 10.3205/zma001542
 Medical dissertation basics: analysis of a course of study for medical students
 Sophia Griegel, Michael Kühl, Achim Schneider, Susanne J. Kühl 
 DOI: 10.3205/zma001547
 Changing knowledge and attitudes about childhood fever: testing a video instruction before its application in a health app
  Moritz Gwiasda, Silke Schwarz, Arndt Büssing, Ekkehart Jenetzky, Hanno Krafft, Sara Hamidey Kerdar, Larisa Rathjens, Katja Böhm, David Martin 
 DOI: 10.3205/zma001546
 The "Seminartage Weiterbildung Allgemeinmedizin" (SemiWAM®) - development, implementation and evaluation of a five-year, competence-based postgarduate programme in Bavaria
  Marco Roos, Antonius Schneider, Jochen Gensichen, Anne Simmenroth, Thomas Kühlein, Dagmar Schneider 
 DOI: 10.3205/zma0015480
 The sudden switch to online communication training after 10 years in the classroom - comparing the evaluation results of a course on doctor-patient communication
  Miriam Schwär, Judith Ullmann-Moskovits, Maria Farquharson, Monika Sennekamp 
 DOI: 10.3205/zma001543
 Usability and preference of electronic vx. paper and pencil OSCE checklists bay examiners and influence of checkliste type on missing ratings in the Swiss Federal Licensing Exam
  Felicitas L. Wagner, Sabine Feller, Felix M. Schmitz, Philippe G. Zimmermann, Rabea Krings, Sissel Guttormsen, Sören Huwendiek 
 DOI: 10.3205/zma00154510.3205/zma001545
 
 Projekte
 3D-printed heart models for hands-on training in pediatric cardiology - the future of modern learning and teaching?
Barbara S. Brunner, Alisa Thierij, Andre Jakob, Anja Tengler, Maximilian Grab, Nikolaus Thierfelder, Christian J. Leuner, Nicolaus A. Haas, Carina Hopfner 
 DOI: 10.3205/zma001544
 Joint learning for improvement - interprofessional competence development within the framework of a co-operative project between the University of Applied Sciences for Health Professions Upper Austria and the Medical Faculty of Johannes Kepler University Linz
  Christina Rinnhofer, Katharina Steiniger-Kaar, Emil Igelsböck, Danieal Hochstöger, Sylvia Öhlinger 
 DOI:  10.3205/zma00153910.3205/zma001539  
 Evidence-oriented teaching of geriatric psychiatry: a narrative literature synthesis and pilot evaluation of a clerkship seminar
Eric Lenouvel, Finn Lornsen, Brigitte Schüpbach, Janet Mattson, Stefan Klöppel, Severin Pinilla 
 DOI: 10.3205/zma001541
 
 Postitionspapiere der GMA
 Position paper of the GMA Committee Interprofessional Education in the Health Professions - current status and outlook 
  Sylvia Kaap-Fröhlich, Gert Ulrich, Birgit Wershofen, Jonathan Ahles, Ronja Behrend, Marietta Handgraaf, Doreen Herinek, Anika Mitzkat, Heidi Oberhauser, Theresa Scherer, Andrea Schlicker, Chrstine Straub, Regina Waury Eichler, Bärbel Wesselborg, Matthias Witti, Marion Huber, Sebastian F. N. Bode 
 DOI:  10.3205/zma001538 
 Nathuropathy, complenmentary and integrative medicine in medical education - position paper by the GMA Committee Integrative Medicine and Perspective Pluralism
  Angelika Homberg, Christian Scheffer, Benno Brinkhaus, Ulrike Fröhlich, Roman Huber, Stefanie Joos, Petra Klose, Klaus Kramer, Miriam Ortiz, Matthias Rostock, Jan Valentini, Beate Stock-Schröer 
 DOI:  10.3205/zma00153715.3205/zma001537 
 
 Tagungsbericht
 Report of the annual meeting of the Society for Medical Education in the German speaking countries, virtual from the ETH Zürich 2021”
  Sissel Guttormsen, Andrea Lörwald, Felictas Wagner, Eva Hennel, Kai P. Schnabel, Rainer Weber, Jörg Goldhahn, Sören Huwendiek
DOI: 10.3205/zma001536